Hamta vatten

Igar mina vanner, da gjorde jag nagot som jag ar valdigt stolt over. Jag gick och kopte vatten alldels sjalv! Dar jag bor ar det namligen sa att vi inte har rinnande vatten utom kanske en kvart varje vecka, sa istallet har vi en jattetunna som vi hamtar mindre spannar ur. I alla fall, ibland tar det slut i jattetunnan. Da maste man ga och hitta en liten man, [merouwa], som kor en stor vagn med en massa dunkar pa. Sen gar man fore honom hem. Man maste ga jattelangsamt for han har mycket att putta pa, och man far inte hjalpa honom for da skrattar de andra mannen - som ar arbetslosa och bara hanger och lever pa sina fruar - och tycker att han ar omanlig. Sen gar han och haller i innehallet fran alla dunkarna i var tunna, och for detta betalar man honom 18 kr. Det som ar lite tricky i situationen ar att dessa vattenkorare for det mesta tillhor folkgruppen hausa och inte pratar nagon engelska. Och sa naturligtvis det faktum att jag ar vit och att alla darfor tror att jag inte fattar nagonting. Men igar lyckades jag alltsa fa hem vatten till huset, och jag ar sa stolt att jag nastan spricker!

Kommentarer
Postat av: Kicki

You rule, baby! Ääälskar att läsa om dina äventyr.

2009-03-07 @ 22:30:29
Postat av: Fastern

Du är så duktig och jag är så stolt!! Berätta mera!

2009-03-09 @ 21:10:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback