...hej igen...

Det lever! Hurra! Jag försvann ett litet tag, men det var inte personligt; det var malaria. Vaknade en morgon med alla influensasymptom man möjligen kan tänka sig. Plockade fram min medhavda termometer (tack för det MFS-kursen!) och mycket riktigt, det visade sig vara läge för en trip till närmaste sjukhus. Roli, som tar det väldigt personligt när något händer mig, krävde dock lite övertalning. Hon tyckte att det kunde ju vara en förkylning eller så, inte behövde vi ta i och gissa på malaria. Jag insisterade, och en timme senare satt jag på en bänk utanför en nigeriansk vårdcentral med diverse tabletter - 42 stycken att ta över 3 dagar - med bekräftad malaria. Själva symtomen gick över efter 24 timmars dvala, men det har tagit längre tid att komma igång och tillbaka in i vardagen än vad jag räknat med. Trött trött trött och allmänt svag, lite svårt med aptiten har gjort att jag spenderat helgen med att försöka undvika Roli, som velat umgås. Jag har gått någonstans, till exempel in på mitt rum, och lagt mig på sängen. Hon kommer efter och sätter sig på golvet och pratar. Jag ger upp och går ut och lägger mig i vardagsrummet, försöker sova. Hon kommer efter och pratar. (Hon är inte överförtjust i att man sover på dagarna, utom när hon gör det själv.) I morse spelade vår granne John JÄTTEHÖG musik i sin bil klockan 05.00. Jag ville döda honom men tänkte att det kunde förstöra grannsämjan så jag lät bli och nöjde mig med att svära svavelosande eder för mig själv. När Roli vaknade gav hon mig sitt tillstånd att ha ihjäl honom, så om du läser det här John, passa dig hiiiimligt noga! Läser med stor behållning kusin Johannas Rysslandsblogg - som jag hoppas att jag lyckats lägga in en länk till - och känner igen mig i vattenproblematiken. Här har vi inget vatten i kranarna, vi köper det i plastdunkar. I hemmet finns tre sorters vatten; dusch och spolvatten som vi köper av merouwas och förvarar i en stor vattentunna utomhus och bär in i spannar. Sen finns det också matlagninsvatten, som vi hämtar från ytterligare dunkar i den närliggande kyrkan. Detta vatten kan man inte dricka, men laga mat i. Sen har vi vattenmaskinen - i brist på bättre ord - som vi köper speciella behållare till och som det går utmärkt att dricka. (Ni vet sånna där med små vita plastkoppar som finns på företag) För att komplicera saken ytterligare häller vi vatten från maskinen i plastflaskor och stoppar i frysen med det fåfänga hoppet att det ska finnas ström någon gång under dagen och att vi ska kunna njuta av kallt vatten när vi kommer hem. Kackerlackor är dumma och fula djur. Här tvättar vi utomhus, för hand, i plastspannar. När man är klar bär man in spannen med det smutsiga vattnet och häller det i badkaret. När jag skulle göra det i helgen snubblade jag mycket ograsiöst på köksgolvet och tappade ut en sisådär 15 liter såpvatten på golvet. Vattnet tog sig naturligtvis in i de tre skåpen under diskbänken, och jag hade inte så mycket val annat än ta ut allting i skåpen och moppa. Det hade ju varit ganska enkelt om det inte varit så att dessa skåp tagits över av de trevliga små djuren kackerlackor. Beväpnad med en stor flaska insektsspray tog det mig hela eftermiddagen att städa ur skåpen och döda så många jag bara kom åt. Som om det inte räckte, satt det en riktig baddare i badkaret när jag skulle ta en dusch i lördags kväll. Trött som jag var på detta släkte och på lukten av insektsspray försökte jag övertala den att gå sin väg och låtsas att vi aldrig träffats. Jag lyckades inte, så det var bara att spreja på. Tog lite in mellan springorna i det katastrofalt dåligt kaklade badkaret, duschade och stängde dörren. Fem minuter senare började det traska kackerlackor ut genom springan mellan dörren och golvet. (Behöver jag nämna att golven inte är helt raka och att det skevar både här och där?)Jag och Roli sprang sedan runt som två tossingar och dödade kackerlackor hela kvällen. I morse la vi ut jättegiftigt gift som ska verka hela dagen tills vi kommer hem igen, och sedan kommer ingenting att leva i vår lägenhet. *muahhaha* Jo, en sabla myra tog sig in och bet mig på ryggen och hans kompis tog sig friheter och bet mig i rumpan på söndagskvällen. Jag är trött på naturen.

Kommentarer
Postat av: Ivanka

Alltså, din vattenproblematik är ju liksom på en helt annan nivå. Vi har ju t.ex. kranvatten, även om man inte kan dricka det...



Krya på dig!

Postat av: Lena

Malaria, hu så hemskt. Då förstår jag varför det varit så lugnt på din blogg. Hoppas att du snart är pigg och glad igen!

2009-04-22 @ 15:11:58
Postat av: Kicki

Stackars dig! Hoppas du blir bra till din födelsedag!

2009-04-22 @ 23:19:22
Postat av: reader

Det här med att dela upp stycken va inget som va aktuellt här? Jag blev yr bara av o se texten.

Skärpning.

2009-04-28 @ 00:24:54
Postat av: Emma

Idag ringde Salem, Marcus! Jag ska jobba midsommar! woho............

2009-04-29 @ 19:42:22
Postat av: Amra

Grattis på födelsedagen underbaraste Elin! Hoppas att du är pigg och glad och att du får fira din födelsedag ordentligt trots malaria...

Många grattiskramar!!!

2009-04-30 @ 11:13:28
Postat av: Hedda

Grym design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-05-08 @ 13:47:49
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback