Nu börjar det! / It begins!

Välkommen till iblandblogg, ett förhoppningsvis enkelt sätt att hålla koll på världens bästa Elin när hon är på vift.

Jag är på väg till Abuja, Nigerias huvudstad, för att samla in material till min master-uppsats. Jag har fått ett stipendium från SIDA, ett så kallat MFS, vilket står för Minor Field Study. Jag kommer att hålla på med statsvetenskapliga saker som demokrati, jämställdhet och feministisk teori. Efter att ha blivit varnad att ingenting någonsin blir som man tänkt sig på plats har jag låtit min frågaställning för uppsatsen vara ganska flytande. Anledningen till att jag valde just Nigeria - som inte är känt som världens direkt säkraste land - är att jag för ett par år sedan träffade en nigeriansk tjej, Roli, i Lund. Hon pluggade i Sverige ett par terminer och vi blev kompisar. Roli och hennes man Victor har varit generösa nog att erbjuda mig husrum i Abuja, och det tackar jag inte nej till! Den 20:e februari bär det av, om Gud vill och sängen håller. (Och det kommer den att göra!)

Welcome to iblandblogg, an easy way to keep track of Elin as she makes her way thru the world.


I am on my way to Abuja, the capital of Nigeria, to gather material for my Master-thesis. I have been granted a scholarship from the Swedish Government to do a Minor Field Study. I will be dealing with political science-things like democracy and gender-equality. Since I have been told that thing never end up the way you planned, I have left the topic of my thesis open for now. The reason why I choose to go to Nigeria - not known as the most secure country in the world - is that I have a friend who is Nigerian. I met her when she was studying in Lund, and she has been so very generous and offered me to stay with her and her husband. I jumped at the opportunity!

So, on the 20th of February, I´m off!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback