Ornen har landat!

Hejsan! Gissa vart jag ar? FRAMME!

Antligen ar jag i det supervarma, superstora superlandet Nigeria. Jag landade mitt i en varmebolja, igar hade vi 40 grader och till och med de infodda nigerianerna klagar pa varmen. Innan jag akte funderade jag mycket pa hur jag skulle reagera pa och klara av varmen - som jag da trodde skulle vara max 30 grader - men val pa plats inser jag att det inte spelar nagon roll. Det ar varm, det finns inget jag kan gora at saker - det galler att gilla laget. Sa det gor jag, och forsoker att rora mig sa lite som mojligt nar det ar som varmast. Trots det ar man genomblot mest hela tiden. Tur att alla andra ocksa genomlider samma sak, sa det ar ingen som bryr sig. (Eller sa ar de bara for artiga for att saga till...)

Nigerianerna ar ett mycket trevligt folk! Min kompis Rolis kollegor ringde till och med i lordags for att kolla att jag kommit fram ordentligt. Detta trots att jag aldrig traffat eller pratat med dem. Vara grannar har kommit fram i omgangar for att halsa mig valkommen och de undrar hur jag klarar av varmen. Pa satt och vis ar alla utom jag oroliga for att jag inte ska orka med, medan jag bara forsoker anpassa mig sa fort jag kan.

Vi bor i en trea i en forort till Abuja. Det ar ett inhagnat omrade med sakerhetsvakter som oppnar grindarna varje gang man ska in eller ut. Barnen pa garden tycker att jag ar mycket intressant och smyger pa mig sa fort jag gar utanfor dorren. Nar vi har promenerat runt i omradet foljer barn efter mig och sager "ojibo" vilket betyder vit. Roli berattade att det formodligen ar forsta gangen de ser en vit manniska pa riktigt.

Naiv som jag ar trodde jag att engelska var ett enda sprak, och att det fanns en massa olika dialekter. Jag hade fel. De flesta talar "pidgin english", vilket inte ar en dialekt utan ett alldels eget sprak med massor av ord som inte alls finns i engelskan. Jag forsokte prata lite med nagra barn nar vi var och handlade pa marknade, men de bara tittade pa mig som om jag var fran yttre rymden. Jag kande mig lite dum innan jag forstod att det var sprakforbistring som var problemet.

Jag har provat en massa ny mat - precis som jag lovade pappa! Jag har testat plantan, vilket ser ut som bananer men smakar som en blandning mellan potatis och nagot sott. Jag har atit yams, vilket ocksa paminner om potatis, och torkade, rokta rakor som ats med skalet pa. Mycket konstig upplevelse, men det var gott. Det ar lite si och sa med aptiten eftersom varmen ar som den ar, sa det blir mycket mycket vatten och lite Coca Cola.

Roli och hennes frisor har bestamt att mitt har ska flatas i s.k. cornrows eftersom de menar att det blir svalare for mig. Det hander lite senare i veckan och nej, jag har inget att saga till om i den fragan.

Talk to you soon, puss och kram!
Elin

Kommentarer
Postat av: Nisse

2009-02-23 @ 20:07:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback