Att man aldrig lär sig...

Jag borde aldrig ha sagt något! Tror ni att det har regnat sedan jag skrev senast? Tror ni att det har blivit svalare? Knappast mina vänner. Istället har det blivit varmare, om det nu är möjligt. Men NEPA, som står för strömmen, har varit snälla och gett oss el under nätterna så att fläktarna kan vara på och vi kan få lite sömn. Och man står ut, man rör inte på sig, man sitter i skuggan, man flämtar med tungan utanför som en hund. Och tack och lov tycker alla att det är lika jobbigt, vilket gör det väldigt mycket lättare för mig, som inte behöver vara ensam om att smälta.

Jag kanske inte har berättat det här men jag bor i ett inhägnat område. Det är först en 2 meter hög mur, och sedan är det taggtråd på den. Vi har också vakter som öppnar porten åt oss när vi ska någonstans med bilen och håller koll på vilka som kommer och går. Om de inte känner igen dig kommer de att eskortera dig till den du vill träffa och vänta tills den personen har godkänt dig innan de går tillbaka till sin lilla kur. Det är två vakter på varje skift, och de har maskingevär eller kulsprutor eller vad det nu heter. De snällaste vakterna heter Steve och JT. De är snälla och pratar alltid lite med mig när jag kommer och går. Att bo med all den här "säkerheten" är väldigt konstigt för mig, men så har de flesta det här. Jag har aldrig varit rätt, om det sedan beror på att jag är naiv och lite korkad, eller om det faktiskt inte är jättefarligt, ja, det lämnar jag åt er att bestämma.

I helgen tog jag mod till mig och frågade Roli om jag kan få börja röra mig själv under dagtid inne i Abuja. Jag hade förberett ett långt tal för att övertyga mig, men hon sa "okej" direkt. Snacka om antiklimax, men på ett ganska trevligt sätt. Jag kollade med ambassaden och de menar att utlänningar visst kan ta taxi när de ska någonstans, så länge de inte åker svarttaxi och kommer överens om priset innan resan påbörjas. Om en liten stund ska jag iväg för första gången. Resan går till statsbibblan. Det låter kanske inte så spännande men jag har fjärilar i magen!

I helgen åt jag grillat gethuvud. Det var...gott. Det kom inte, som jag tänkt mig, in ett helt gethuvud på bordet, utan skålar med köttbitar och sås i. Ögonen lät jag dock bli... Kvar på listan över saker jag måste smaka innan jag åker hem är nu krokodil och orm. Man äter även katt, hund och apa i Nigeria, men det tänker jag hoppa över.


Kram, Elin


Kommentarer
Postat av: Kicki

Var försiktig med vad du önskar dig. Här har det snöat idag! Inte för att jag ser ngt samband.....ännu

2009-03-24 @ 14:53:27
Postat av: Rickie

Som Flight of the Concords förkunnar:

"Stop touching the monkeys!"

Jag menar det! Hands off!

2009-03-25 @ 20:24:28
Postat av: Coach Outlet

I’m still waiting for some interesting thoughts from your side in your next post thanks.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback